https://www.onalert.gr/ J-36: Με σημαντικές αλλαγές στο σχεδιασμό πέταξε το δεύτερο πρωτότυπο του stealth μαχητικού της Κίνας 31/10/2025 - 06:38
Νέες φωτογραφίες κυκλοφόρησαν στα social media και δείχνουν το δεύτερο πρωτότυπο του κινεζικού stealth μαχητικού αεροσκάφους έκτης γενιάς J-36 να πραγματοποιεί πτητικές δοκιμές, με σημαντικές αλλαγές στον σχεδιασμό του.
Οι εικόνες πιθανότατα τραβήχτηκαν κοντά στο εργοστάσιο της Chengdu Aircraft Corporation στην ομώνυμη πόλη, όπου πραγματοποιήθηκαν και οι πτητικές δοκιμές του πρώτου αεροσκάφους τον περασμένο Δεκέμβριο.
Το δεύτερο πρωτότυπο του μαχητικού αεροσκάφους έκτης γενιάς J-36 της Κίνας διατηρεί τη χαρακτηριστική του τρικινητήρια διαμόρφωση, χωρίς ουρά, σε σχήμα δέλτα, αλλά έχει σαφείς δομικές τροποποιήσεις σε σύγκριση με το πρώτο πρωτότυπο.
Το πρώτο πρωτότυπο
Το J-36 έχει τρεις κινητήρες, κάτι που δείχνει πως προορίζεται για «βαρύ» ρόλο — υψηλή ισχύ και πιθανώς μεγάλης εμβέλειας αποστολές.
– Στο πρώτο πρωτότυπο υπήρχαν εισαγωγές αέρα (intakes) με «caret-σχήμα» (με γωνία στο εξωτερικό άκρο) για τους δύο πλευρικούς κινητήρες.
– Η ρύθμιση των τροχών προσγείωσης (main landing gear) ήταν σε διαδοχικά ζεύγη («tandem») — δηλαδή ένα πίσω από το άλλο, όπως στο ρωσικό Su‑34.
– Η διαμόρφωση των εξαγωγών αέρα των κινητήρων («nozzles») είχε πιο stealth μορφή, με «σχήμα τάφρου».
Τι αλλάζει στο δεύτερο πρωτότυπο
- Αλλαγές στις εισαγωγές αέρα (side intakes):
Στο δεύτερο πρωτότυπο, οι εισαγωγές δεν έχουν πλέον το αρχικό caret‐σχήμα αλλά φαίνεται να έχουν υιοθετηθεί DSI (Diverterless Supersonic Inlets) ή κάτι ανάμεσα σε DSI και caret. Αυτό σημαίνει απλούστερη διάταξη, λιγότερα εξωτερικά «κοψίματα», πιθανώς καλύτερη ροή αέρα και μειωμένη ορατότητα (stealth).
Με άλλα λόγια, η ομάδα κατασκευής φαίνεται να έχει επιλέξει μια πιο «ώριμη» λύση εισαγωγής αέρα που βελτιώνει την αποδοτικότητα.
- Αλλαγές στο σύστημα προσγείωσης (main landing gear):
Στο πρώτο πρωτότυπο οι τροχοί ήταν τοποθετημένοι με ζεύγη «το ένα πίσω από το άλλο» («tandem»). Στο δεύτερο πρωτότυπο, οι κύριοι τροχοί είναι τοποθετημένοι δίπλα‐δίπλα, δηλαδή ένα ζεύγος παράλληλα (διπλός τροχός) σε κάθε πλευρά.
Αυτό μπορεί να δείχνει ότι οι σχεδιαστές χρειάζονται περισσότερο χώρο στο εσωτερικό του αεροσκάφους (για παράδειγμα για όπλα ή συστήματα), ή θέλουν πιο σταθερή βάση προσγείωσης.
- Αλλαγές στις εξαγωγές των κινητήρων (nozzles):
Η πιο ορατή αλλαγή είναι ότι η νέα έκδοση έχει εξαγωγές τύπου «2D-TVC» (2‐διαστάσεων διεύθυνση ώσης), κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να κατευθύνει τον εξερχόμενο αέρα του κινητήρα προς τα πάνω/κάτω ή πλευρικά, δίνοντας μεγαλύτερη ευελιξία στο πιλότο.
Η επιλογή της 2D-TVC όμως μπορεί να είναι συμβιβασμός: μεγαλύτερη ευελιξία, αλλά πιθανόν λιγότερη stealth δυνατότητα σε σχέση με την πολύ «flat» εξαγωγή του πρώτου πρωτοτύπου.
Τι σημαίνουν αυτές οι αλλαγές
Η αλλαγή στις εισαγωγές αέρα δείχνει ότι η κατασκευάστρια εταιρεία έχει περάσει από ένα πιο «πειραματικό» στάδιο (το πρώτο πρωτότυπο) σε κάτι που μοιάζει πιο έτοιμο για «παραγωγή».
Οι αλλαγές στους τροχούς και στις εξαγωγές υποδηλώνουν ότι προτεραιότητα τέθηκε στην απόδοση (performance) και στην ευελιξία, και όχι τόσο στα stealth χαρακτηριστικά.
Με άλλα λόγια, το δεύτερο πρωτότυπο πιθανόν να είναι πιο «ρεαλιστική» εκδοχή της τελικής έκδοσης.
Με πληροφορίες από: Army Recognition, The Aviationist
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου