Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

https://infognomonpolitics.gr Η ηγεσία και ο σκοπός του αγώνα της ΕΟΚΑ


https://infognomonpolitics.gr
skal
Σχόλια για άρθρο του αντιστράτηγου ε.α. Α. Πενταρά με τίτλο: 1η Απριλίου 1955: Τα δύο στρατηγικά λάθη που οδήγησαν στην προβληματική λύση της Ζυρίχης

Πέτρος Θ. Παντελίδης
Πιστεύω πως οι σημαντικοί λόγοι της καταστροφικής συνέχειας για την Κύπρο ήταν η αγγλική δολιότητα υπέρ της Τουρκίας, η ξενοκίνητη και αντεθνική χούντα των Αθηνών, η ένοπλη δράση της παράνομης οργάνωσης εναντίον της νόμιμης κυβέρνησης της Κ.Δ., ο καταστροφικός δογματισμός των εθνικιστικών κύκλων και η από το 1956 επίσημη πολιτική της Τουρκίας

Την Κυριακή, 29/3/2020, ο αντιστράτηγος εν αποστρατεία, Ανδρέας Πενταράς, δημοσίευσε στη ΣΗΜΕΡΙΝΗ άρθρο με τίτλο: «1η Απριλίου 1955: Τα δυο στρατηγικά λάθη, που οδήγησαν στην προβληματική λύση της Ζυρίχης». Στο άρθρο του ο κ. Πενταράς αναλύει με επιχειρηματολογία και παράθεση γεγονότων την άποψή του για την κατάληξη του αγώνα στην προβληματική λύση της Ζυρίχης, εξαιτίας της οποίας η Κύπρος οδηγήθηκε στη σημερινή απελπιστική κατάσταση. Κατά τον κ. Πενταρά κάθε πόλεμος, περιλαμβανομένου ενός απελευθερωτικού αγώνα πρέπει να διέπεται από δέκα βασικές αρχές. Αν κατά τη διάρκεια του πολέμου παραβιαστεί έστω και μια από τις δέκα αρχές, το αποτέλεσμα, λέει, δεν είναι το αναμενόμενο.

Ο κ. Πενταράς δεν αναφέρει ποιες είναι αυτές οι δέκα αρχές. Τονίζει όμως ότι η κατάληξη του αγώνα δεν είχε το αναμενόμενο αποτέλεσμα, επειδή παραβιάστηκαν δύο αρχές: Η πρώτη αρχή που παραβιάστηκε ήταν η αρχή της ενότητας της διοίκησης στον αγώνα. Η αρχή αυτή λέει ότι ο αγώνας πρέπει να έχει μόνον ένα αρχηγό, πρόσωπο ή σώμα, το οποίο να παίρνει όλες τις αποφάσεις και να συντονίζει όλες τις δραστηριότητες. Είναι φανερόν ότι ο κ. Πενταράς θεωρεί πως αυτή η αρχή παραβιάστηκε, επειδή ο αγώνας είχε δυο αρχηγούς, έναν πολιτικό και ένα στρατιωτικό και δεν είχε ως ηγέτη ένα άτομο ή ένα σώμα που να συντονίζει και τους δύο.

Η δεύτερη αρχή που παραβιάστηκε, κατά τον κ. Πενταρά, ήταν η αλλαγή του σκοπού, μεσούντος του αγώνα. Σκοπός του αγώνα ήταν η ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα. Και τον σκοπό αυτό, χωρίς καμιά συνεννόηση ή διαβούλευση, εγκατέλειψε ξαφνικά τον Σεπτέμβριο του 1958 ο πολιτικός αρχηγός του αγώνα, ο Εθνάρχης Μακάριος, όταν σε συνάντησή του με την αντιπρόεδρο του Εργατικού κόμματος της Βρετανίας, Μπάρμπαρα Καλς, δήλωσε ότι ήταν έτοιμος να διαπραγματευτεί λύση ανεξαρτησίας της Κύπρου.

Επισημαίνω ότι ο κ. Πενταράς στην επιχειρηματολογία του και στην ανάλυσή του για τους δύο λόγους που οδήγησαν στη μη επίτευξη του τελικού στόχου αναφέρει ότι ο στόχος αυτός καθορίστηκε από την Επιτροπή που πήρε την απόφαση για έναρξη του αγώνα και που θα έπρεπε να αποτελεί την ηγεσία του αγώνα, θα έπαιρνε τις αποφάσεις και θα συντόνιζε όλες τις δραστηριότητες στον πολιτικό και στρατιωτικό τομέα. Αυτή η Επιτροπή αδράνησε και στο τέλος διαλύθηκε. Τονίζει ακόμα ότι αυτή η Επιτροπή επέλεξε την ένωση ως σκοπό του αγώνα όχι μόνο για εθνικούς συναισθηματικούς λόγους, αλλά και ως μία γεωπολιτική αναγκαιότητα, σύμφωνα με τα δεδομένα, επειδή ένα μικρό ανεξάρτητο κράτος θα ήταν αδύνατο να επιβιώσει μέσα στη δίνη των συγκρούσεων των διεθνών συμφερόντων των μεγάλων δυνάμεων.

Το άρθρο του κ. Πενταρά είναι ορθολογικά διατυπωμένο και τα επιχειρήματα και οι θέσεις που υποστηρίζει ιστορικά τεκμηριωμένες, απαλλαγμένες από πολιτικές σκοπιμότητες ή προσωπικές ιδεοληψίες και διακρίνονται για τη σοβαρότητα με την οποία αναλύει τις θέσεις του. Με την ίδια σοβαρότητα θα προσπαθήσω, όχι να τις ανατρέψω, αλλά να τις εμπλουτίσω σχολιάζοντάς τες.

Θεωρώ ότι ο σκοπός του αγώνα δεν καθορίστηκε ύστερα από μελέτη των γεωπολιτικών δεδομένων της εποχής, επειδή πιστεύω ότι αυτά δεν ήταν ευνοϊκά για αγώνα ενώσεως της Κύπρου με ένα άλλο κράτος. Σκοπό του αγώνα, οποιαδήποτε Επιτροπή θα αποφάσιζε, όπως και το σύνολο του Ελληνισμού, θα καθόριζε τον προαιώνιο και ιστορικό πόθο γενιών και γενιών του Ελληνισμού, όπως τεκμηριώθηκε με το δημοψήφισμα του 1950, που δυστυχώς παρέμεινε το ανεκπλήρωτο όνειρο όλων μας. Με τη σημερινή πείρα, ακόμα και τη γνώση που προήλθε από τα γεγονότα των επόμενων εξήντα χρόνων, θεωρώ ότι η Επιτροπή ίσως να μπορούσε να συζητήσει καμουφλάρισμα του στόχου, διατυπώνοντάς τον ως «απελευθέρωση από τον αγγλικό ζυγό». Αλλά και τούτο ακόμα τότε ο κυπριακός λαός θα το έκρινε με καχυποψία και σίγουρα δεν θα τον ενθουσίαζε.

Το θέμα της δυαρχίας τότε δεν ήταν τόσον εμφανές, όσο είναι σήμερα και με γνώση των μεγάλων διαφωνιών που ακολούθησαν μετά την ανεξαρτησία. Τότε ηγεσία του υπόδουλου Ελληνισμού ήταν η Εθναρχία, θεσμός των αιώνων της σκλαβιάς. Και αυτήν την ηγεσία την αναγνώρισε ακόμα και η αριστερά παράταξη την περίοδο του ενωτικού δημοψηφίσματος.

Η δυαρχία του αγώνα δεν ήταν εμφανής τότε. Γιατί και ο στρατιωτικός αρχηγός ήταν ο πρώτος που όρισε, ή μάλλον διέταξε τότε, ότι ο μόνος εκπρόσωπος του Ελληνισμού της Κύπρου ήταν «εις και μόνος, ο Εθνάρχης Μακάριος». Τα γεγονότα που ακολούθησαν δεν αλλοιώνουν καθόλου την πραγματικότητα στα χρόνια του αγώνα, όταν ολόκληρος λαός ενεργούσε τότε με πρωτοφανή «μονολιθικότητα», έννοια που σήμερα είναι άγνωστη και εν πολλοίς απαράδεκτη. Η δυαρχία παρουσιάστηκε αργότερα, μετά την ανεξαρτησία, όταν οι αγωνιστές χωρίστηκαν σε μακαριακούς και γριβικούς, παρασύροντας και τον λαό.

Η αλλαγή του στόχου του αγώνα έγινε με τη δήλωση του «ενός και μόνου» προς την Μπάρμπαρα Καλς τον Σεπτέμβριο του 1958. Όμως αυτή η ενέργεια μπορεί να χαρακτηριστεί ως αλλαγή τακτικής. Γιατί ο Μακάριος, ακόμα και ώς το 1968, σε πολλές περιπτώσεις, λανθασμένα όπως κρίνεται σήμερα, διακήρυσσε ότι η ένωση παρέμενε ο στόχος του αγώνα. Η αλλαγή τακτικής το 1958 μπορεί να χαρακτηριστεί ως αναγκαία αλλαγή, για αντιμετώπιση του σχεδίου Μακμίλαν για λύση του Κυπριακού, που ήταν ένα καθαρά διχοτομικό σχέδιο για την Κύπρο και που η αγγλική κυβέρνηση δήλωσε ότι θα το εφάρμοζε μονομερώς.

Ο αγώνας της ΕΟΚΑ του 1955-59 αποτελεί τη σημαντικότερη και ενδοξότερη σελίδα της Ιστορίας της Κύπρου. Οι ήρωες της ΕΟΚΑ, οι πεσόντες και οι απαγχονισθέντες είναι τα πολυτιμότερα διαμάντια της Ιστορίας μας και ο απελευθερωτικός αγώνας της ΕΟΚΑ αποτελεί ένα ανεπανάληπτο δείγμα ηρωισμού, εθνικής καταξίωσης και ελληνικής αρετής.

Πιστεύω πως οι σημαντικοί λόγοι της καταστροφικής συνέχειας για την Κύπρο ήταν η αγγλική δολιότητα υπέρ της Τουρκίας, η ξενοκίνητη και αντεθνική χούντα των Αθηνών, η ένοπλη δράση της παράνομης οργάνωσης εναντίον της νόμιμης κυβέρνησης της Κ.Δ., ο καταστροφικός δογματισμός των εθνικιστικών κύκλων και η από το 1956 επίσημη πολιτική της Τουρκίας. Αυτά έδωσαν την ευκαιρία στην Τουρκία να πραγματοποιήσει τα διαχρονικά της σχέδια για επανάκτηση της Κύπρου, που ακόμα δεν κατάφερε να ολοκληρώσει και ούτε θα τα καταφέρει, αν η τελευταία κόκκινη γραμμή μας είναι η συνέχιση της Κ.Δ. Γιατί η ανίκητη έπαλξή μας είναι η Κ.Δ., που δεν ήταν ο σκοπός του αγώνα της ΕΟΚΑ, αλλά το αποτέλεσμά του.

Σημερινή

See more https://infognomonpolitics.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

O εξαίρετος ήχος της Επιδαύρου οφείλεται στην μοναδικότητα της Ελληνικής γλώσσας Αρχαία Ελλάδα https://www.tilestwra.com

https://www.tilestwra.com Η εξαίρετη ακουστική για την οποία το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου είναι διάσημο, οφείλεται στα πέτρινα εδώλια του (στα καθίσματα των θεατών), καθώς το σχήμα και η διάταξή τους είναι ιδανικά για το φιλτράρισμα των θορύβων χαμηλής συχνότητας, καταδεικνύει η έρευνα ειδικών επιστημόνων. Ήδη από τον 1ο π.Χ αιώνα, ο Ρωμαίος αρχιτέκτονας Βιτρούβιος θαύμαζε το πώς οι αρχαίοι Ελληνες είχαν διαρυθμίσει τα καθίσματα της Επιδαύρου «σύμφωνα με την επιστήμη της αρμονίας» για να ακούγονται καθαρότερα οι φωνές των ηθοποιών. Ακόμα και ο παραμικρότερος ψίθυρος στη σκηνή του θεάτρου ακούγεται πεντακάθαρα στις τελευταίες θέσεις σε απόσταση 60 μέτρων. Εκτός από τις αρχαίες πηγές, «σύγχρονες ακουστικές έρευνες αποδεικνύουν ότι στα αρχαία θέατρα έχουν εφαρμοστεί βασικές αρχές σχεδιασμού που εξασφαλίζουν ηχοπροστασία, ακουστική ζωντάνια, διαύγεια και καταληπτότητα του θεατρικού λόγου. ellkosmtheatro Μια από τις βασικότερες αρχές είναι η ενίσχυση της φωνής με έγκαιρες, θετικ...

Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΤΑΚΤΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ

Η ελληνική γλώσσα φαίνεται ότι στο επόμενο διάστημα θα κυριαρχήσει στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, καθώς αποδείχθηκε ότι εξαιτίας της ακριβολογίας που τη διακρίνει οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές νέας προχωρημένης τεχνολογίας αναγνωρίζουν την ελληνική γλώσσα ως νοηματική, διότι οι έννοιες, οι καταστάσεις που περιγράφουν οι ελληνικές λέξεις, απεικονίζονται στις οθόνες των νέας τεχνολογίας ηλεκτρονικών υπολογιστών. Μάλιστα ήδη το μεγάλο τηλεοπτικό δίκτυο CNN εφαρμόζει το πρόγραμμα Hellenic Quest το οποίο προβλέπει την ηλεκτρονική εκμάθηση της ελληνικής. Το πρόγραμμα αυτό το CNN άρχισε να το διανέμει παγκοσμίως και προορίζεται σε πρώτο στάδιο για τους αγγλόφωνους και ισπανόφωνους. Η μέθοδος διδασκαλίας συνίσταται στην προβολή πληρο φοριών στην οθόνη του Η/Υ με ταυτόχρονη μετάδοση ήχου και κινούμενης εικόνας.. Το πρόγραμμα παράγεται από τη μεγάλη εταιρία Η/Υ Apple, ο πρόεδρος της οποίας Τζον Σκάλι είπε σχετικά: «Αποφασίσαμε να προωθήσουμε το πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής, επειδή ...

ΠΑΝΙΚΟΣ ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ….Έχουμε το γονίδιο Έψιλον που δεν υπάρχει σε άλλο λαό. (βίντεο)

Το D.N.A μας που από ότι αποφάνθηκαν στις 19/11/2012 Γάλλοι ... ... βιολόγοι ότι στο D.N.A των Ελλήνων υπάρχουν κάποια χρωματοσώματα που μας καθιστούν διαφορετικούς. Θα μπορούσε να ήταν το ΙΧΩΡ. Επίσης σύμφωνα με έρευνα του πανεπιστημίου του Stanford των Ηνωμένων Πολιτειών και της Παβίας της Ιταλίας το D.N.A των Ελλήνων καταδεικνύει πως σε ποσοστό 99,5% πρόκειται για καθαρή φυλή που δεν έχει επηρεαστεί από Σλάβους, Τούρκους ή οποιουσδήποτε άλλους. Αυτό είναι που τους ενοχλεί. Είμαστε απόγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ο νοών νοείτο. Το D.N.A. των Ελλήνων είναι ιδιαιτέρως ξεχωριστό. Υπάρχει μία ομάδα στο χρωμόσωμα Υ. Στο χρωμόσωμα αυτό υπάρχον γνωρίσματα που μεταβιβάζονται μόνο από τον άνδρα. Γνωρίζουμε από την εποχή του Ομήρου ακόμη ό,τι ο ΙΧΩΡ μεταβιβάζεται μόνον από τον άνδρα. Έτσι λοιπόν επιτέλους η επιστήμη μπόρεσε και ταυτοποίησε το γονίδιο Έψιλον. Το γονίδιο Έψιλον βρίσκεται στο χρωμόσωμα Υ και η συγκεκριμένη τοποθεσία του ονομάζεται Ε 1Β 1Β. Εκτος από την Ελλάδα αυ...

Τι σημαίνει η ελληνική γλώσσα λίγοι από μας το γνωρίζουν https://www.tilestwra.com

https://www.tilestwra.com Ελληνική Γλώσσα Η Αγγλική γλώσσα έχει 490.000 λέξεις από τις οποίες 41.615 λέξεις. είναι από την Ελληνική γλώσσα.. (βιβλίο Γκίνες) Η Ελληνική με την μαθηματική δομή της είναι η γλώσσα της πληροφορικής και της νέας γενιάς των εξελιγμένων υπολογιστών, διότι μόνο σ’ αυτήν δεν υπάρχουν όρια. (Μπιλ Γκέιτς, Microsoft) Η Ελληνική και η Κινέζικη. είναι οι μόνες γλώσσες με συνεχή ζώσα παρουσία από τους ίδιους λαούς και…..στον ίδιο χώρο εδώ και 4.000 έτη. Όλες οι γλώσσες θεωρούνται κρυφοελληνικές, με πλούσια δάνεια από τη μητέρα των γλωσσών, την Ελληνική. (Francisco Adrados, γλωσσολόγος). Η Ελληνική γλώσσα έχει λέξεις για έννοιες οι οποίες παραμένουν χωρίς απόδοση στις υπόλοιπες γλώσσες, όπως άμιλλα, θαλπωρή και φιλότιμο Μόνον η Ελληνική γλώσσα ξεχωρίζει τη ζωή από το βίο, την αγάπη από τον έρωτα. Μόνον αυτή διαχωρίζει, διατηρώντας το ίδιο ριζικό θέμα, το ατύχημα από το δυστύχημα, το συμφέρον από το ενδιαφέρον. Το εκπληκτικό είναι ότι η ίδια η Ελληνική ...

Εξαιρετικό κείμενο των New York Times 1975: «Οι Έλληνες έστησαν τον άνθρωπο στα πόδια του» ελληνισμός https://www.tilestwra.com

https://www.tilestwra.com Στην -παγκόσμιας κυκλοφορίας- Αμερικανική εφημερίδα «The New York Times», δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο 1975 ένα άρθρο-ύμνος για τον Ελληνισμό, πού έχει ως εξής: «…Για χιλιάδες χρόνια παλαιότεροι πολιτισμοί, όπως αυτοί των Περσών, των Ασσυρίων, των Βαβυλώνιων, έβλεπαν τον άνθρωπο ως ένα απεχθές ον που σέρνονταν μπροστά σε θεότητες και δυνάστες. Οι ‘Έλληνες όμως, πήραν τον άνθρωπο και τον έστησαν στα πόδια του. Τον δίδαξαν να είναι υπερήφανος… Ο κόσμος είναι γεμάτος θαύματα, έλεγε ο Σοφοκλής, αλλά τίποτα δεν είναι πιο θαυμάσιο από τον άνθρωπο. Οι ‘Έλληνες έπεισαν τον άνθρωπο, όπως ο Περικλής το τοποθέτησε, ότι ήταν δικαιωματικά ο κάτοχος και ο κύριος του εαυτού του και δημιούργησαν νόμους για να περιφρουρήσουν τις προσωπικές του ελευθερίες. Οι αρχαίοι Έλληνες ενθάρρυναν την περιέργεια που είχε ο άνθρωπος για τον εαυτόν του και για τον κόσμο που τον περιτριγύριζε, διακηρύττοντας μαζί με τον Σωκράτη ότι μια ζωή χωρίς έρευνα δεν αξίζει τον κόπο να την ζούμ...

Στο βυθό των Κυθήρων: Oι θησαυροί του Παρθενώνα που ο Λόρδος Έλγιν δεν πήρε ποτέ μαζί του (φωτό & βίντεο).ΥΠΟΒΡΥΧΙΕΣ ΛΗΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΣΤΟΥ «ΜΕΝΤΩΡ»

http://www.maiandrosnews.gr/post/4162-sto-bytho-ton-kythiron-oi-thisayroi-toy-parthenona-poy-o-lordos-elgin-den-pire-pote-mazi-toy-(foto--binteo)ypobryxies-li 26 Μαΐ 2017 19:40 ης Μαρίνας Νικολάκη Ένας ολόκληρος θησαυρός, που περιλαμβάνει από αιγυπτιακά αγάλματα μέχρι νομίσματα και αμφορείς, βρέθηκε στο ναυάγιο του «Mentor» (Μέντωρ), του πλοίου που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά των μαρμάρων του Παρθενώνα που λεηλάτησε ο λόρδος Έλγιν από την Ελλάδα στην Αγγλία, με την άδεια των Οθωμανών. Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα-αφιέρωμα της ισραηλινής Haaretz, η βαρυφορτωμένη φρεγάτα βυθίστηκε νοτιοδυτικά των Κυθήρων, κατά το ταξίδι επιστροφής της στη Βρετανία. Τα μάρμαρα που μετέφερε διασώθηκαν (ο ίδιος ο Έλγιν ζήτησε βοήθεια σχετικά, αναφέροντας πως «είχε κάποιες ποσότητες κιβωτίων με πέτρες χωρίς αξία, αλλά μεγάλης σημασίας για εμένα»), ωστόσο είναι πολλά αυτά τα οποία έμειναν στο ναυάγιο, ακόμα και αν επί 200 χρόνια ήταν στο έλεος των απανταχού «ενδιαφερομένων». Ομάδα αρχαιολόγ...

Η σοφία και η κυριολεξία της ελληνικής γλώσσας https://www.newsone.gr

https://www.newsone.gr Στη γλώσσα έχουμε το σημαίνον (τη λέξη) και το σημαινόμενο (την έννοια). Στην Ελληνική γλώσσα αυτά τα δύο έχουν πρωτογενή σχέση, καθώς αντίθετα με τις άλλες γλώσσες το σημαίνον δεν είναι μια τυχαία σειρά από γράμματα. Σε μια συνηθισμένη γλώσσα όπως τα Αγγλικά μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι να λέμε το σύννεφο car και το αυτοκίνητο cloud, και από την στιγμή που το συμφωνήσουμε να είναι και έτσι. Στα Ελληνικά κάτι τέτοιο είναι αδύνατον. Γι’ αυτόν τον λόγο πολλοί διαχωρίζουν τα Ελληνικά σαν «εννοιολογική» γλώσσα από τις υπόλοιπες «σημειολογικές» γλώσσες. Μάλιστα ο μεγάλος φιλόσοφος και μαθηματικός Βένερ Χάιζενμπεργκ είχε παρατηρήσει αυτή την σημαντική ιδιότητα για την οποία είχε πεί «Η θητεία μου στην αρχαία Ελληνική γλώσσα υπήρξε η σπουδαιότερη πνευματική μου άσκηση. Στην γλώσσα αυτή υπάρχει η πληρέστερη αντιστοιχία ανάμεσα στην λέξη και στο εννοιολογικό της περιεχόμενο.» Όπως μας έλεγε και ο Αντισθένης, «Αρχή σοφίας, η των ονομάτων επίσκεψις». Για παράδειγμα ...

Φράγκος Φραγκούλης: ''Θα ήθελα στο συλλαλητήριο τον Αρχιεπίσκοπο και του Ιεράρχες'

ROMFEA.GR | Σε νέες δηλώσεις προέβη ο Επίτιμος Αρχηγός του ΓΕΣ Φράγκος Φραγκούλης, μετά την επίθεση που έκανε κατά του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου. Ο κ. Φράγκος στην δήλωσή του αναφέρει: "ΕΚΦΡΑΖΩ το παράπονο ότι θα ήθελα ναναι παρόντες στο συλλαλητήριο, όλοι οι Σεβάσμιοι Μητροπολίτες με τον Αρχιεπίσκοπο, μπροστάρηδες στον αγώνα για την ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ οπως ήταν πάντοτε η Εκκλησία ... See more http://www.romfea.gr/diafora/19584-fragkos-fragkoulis-tha-ithela-sto-sullalitirio-ton-arxiepiskopo-kai-tou-ierarxes

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Του Αντώνη Μπρισιμιτζή Ε : ε efendi = αφέντης [αρχ. ελλ. αυθέντης > μεσν. ελλ. αφέντης > τουρκ.]. efendilik = αφεντιά [μεσν. ελλ. αφέντης + τουρκ. -lik > τουρκ.]. egemen = κυρίαρχος, ανεξάρτητος [αρχ. ελλ. ηγεμών > τουρκ.]. egoist = εγωιστής [ελλ. > γαλλ. egoïste > τουρκ.]. egoizm = εγωισμός [ελλ. > γαλλ. egoïsme > τουρκ.]. egzama = έκζεμα [μετγν. ελλ. > τουρκ.]. egzogami = εξωγαμία [νεοελλ. > γαλλ. exogamie > τουρκ.]. egzotik = εξωτικός [αντιδ. αρχ. ελλ. έξω > αρχ. ελλ. εξωτικός > γαλλ. exotique > τουρκ., νεοελλ.]. eklektik = εκλεκτικός [μετγν. ελλ. > γαλλ. éclectique > τουρκ.]. eklektizm = εκλεκτισμός, εκλεκτικισμός [ελλ. > γαλλ. éclectisme > τουρκ.]. ekliptik = εκλειπτική [μετγν. ελλ. > γαλλ. écliptique > τουρκ.]. eko = ηχώ [αρχ. ελλ. > γαλλ. écho > τουρκ.]. ekol = σχολή, επιστημονικό ή καλλιτεχνικό ρεύμα [αρχ. ελλ. σχολή > λατ. schola > γαλλ. école > τουρκ., πβ. okul]. ekolali = ηχολαλία [ελλ...