Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ελληνικός Τακτικός Στρατός: Ο άγνωστος “ήρωας” της Επανάστασης του 18

Ο τακτικός στρατός της επαναστατημένης Ελλάδας... αποτελεί εν πολλοίς μια άγνωστη παράμετρο του αγώνα της εθνικής μας παλληγενεσίας, αφού τα άτακτα τμήματα των φουστανελοφόρων έχουν μονοπωλήσει την προσοχή των ερευνητών. Και όμως η μικρή Ελλάδα είχε ακόμα και τότε τακτικό στρατό και μάλιστα ιδιαίτερα αξιόλογο και πάνω από όλα αξιόμαχο, όσο επέτρεπαν οι κυβερνώντες, τουλάχιστον.

Οι απαρχές συγκροτήσεως των ελληνικών τακτικών δυνάμεων μπορούν να αναζητηθούν εντός της πυράς των Ναπολεοντείων Πολέμων. Χιλιάδες Έλληνες υπηρέτησαν υπό τις σημαίες των ευρωπαϊκών δυνάμεων και δοξάστηκαν στα πεδία των μαχών.

Με την έκρηξη της επανάστασης στην Μολδοβλαχία ο Αλέξανδρος Υψηλάντης, αξιωματικός του Ρωσικού Στρατού και ο ίδιος, ήρωας της μάχης της Λειψίας το 1813, διείδε την ανάγκη συγροτήσεως τακτικού στρατού. Αποτέλεσμα τούτου ήταν η συγκρότηση του Ιερού Λόχου. Μετά την καταστροφική μάχη στο Δραγατσάνι, ο αδερφός του Δημήτριος Υψηλάντης κατόρθωσε να συγκροτήσει ένα μικρό τακτικό τμήμα στον επαναστατημένο Μωριά στο οποίο εντάχθηκαν και αρκετοί επιζώντες του Ιερού Λόχου.

Ακολούθως ήταν ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος ο οποίος ανέλαβε την οργάνωση τακτικού τμήματος, το οποίο όμως σχεδόν αφανίστηκε στη μάχη του Πέτα. Μετά την συμφορά το τακτικό επανιδρύθηκε. Όμως οι κυβερνητικές δολοπλοκίες και οι εμφύλιες συγκρούσεις που δυστυχώς ακολούθησαν δεν του επέτρεψαν να ανδρωθεί.

Η κατάσταση μετεβλήθη μετά τον Φεβρουάριο του 1825, όταν ο Ιμπραήμ πάτησε στην Πελοπόννησο, επικεφαλής ισχυροτάτων τακτικών αιγυπτιακών δυνάμεων. Τα άτακτα ελληνικά τμήματα δεν είχαν καμία ελπίδα να αντιμετωπίσουν επί ίσοις όροις τους Αιγυπτίους σε αναπτεταμένο πεδίο.

Έπρεπε να συγκροτηθούν τακτικά τμήματα. Πραγματικά τον Ιούλιο του 1825 ανατέθηκε στον Γάλλο συνταγματάρχη Κάρολο Φαβιέρο η εντολή συγκρότησης τακτικού στρατού. Ο Φαβιέρος, ένδοξος βετεράνος της Μεγάλης Στρατιάς του Ναπολέοντος, κατόρθωσε να αναπτύξει εντυπωσιακά τον ελληνικό τακτικό στρατό.

Στο μέγιστο σημείο ακμής του το Τακτικόν διέθετε τέσσερα τάγματα πεζικού γραμμής, τρείς ίλες ιππικού – η μια πεζομάχος – μια ελαφρά πυροβολαρχία, μια διλοχία ακροβολιστών και στρατιωτική μουσική. Η δύναμη αυτή αριθμούσε περισσότερους από 4.000 άνδρες. Δυστυχώς η αδιαφορία των κρατούντων οδήγησε σε διάλυση το υπέροχο αυτό τμήμα. Όταν το 1828 αφίχθη στην Ελλάδα ο Ι.Καποδίστριας το τακτικό δεν υφίστατο ουσιαστικά.

Ο κυβερνήτης από την πρώτη στιγμή της ελεύσεως του επιχείρησε και κατόρθωσε να ανασυστήσει το Τακτικόν, αλλά και να «τακτικοποιήσει» τα άτακτα σώματα. Το έργο του ανατράπηκε με την δολοφονία του. Γιατί όμως το Τακτικόν ήταν τόσο πολυτιμο για την Ελλάδα στις κρίσιμες εκείνες περιστάσεις; Τα άτακτα τμήματα δεν αρκούσαν για την αντιμετώπιση των Τούρκων και κατόπιν και των Αιγυπτίων;

Δυνατότητες των τακτικών τμημάτων της εποχής

Σε όλα τα κράτη της «πεπολιτισμένης» δύσης εκείνη την εποχή οι στρατοί συγκροτούντο αποκλειστικά πλέον από τακτικά τμήματα πεζικού, ιππικού και πυροβολικού. Τα τμήματα και των τριών αυτών όπλων πολεμούσαν με συγκεκριμένο τρόπο, βάσει των στρατιωτικών κανονισμών. Το πεζικό, το πολυπληθέστερο τμήμα κάθε στρατού, ακολουθούσε αρχικά τη λεγομένη γραμμική τακτική.

Η εμπειρία των Ναπολεοντείων Πολέμων όμως ανάγκασε όλους τους ευρωπαϊκούς, πλην του Βρετανικού, στρατούς να μεταβάλουν άρδην την τακτική του. Ο γαλλικός κανονισμός εκστρατείας του 1791 απετέλεσε το υπόδειγμα επί του οποίου βασίστηκαν και οι αντίστοιχοι ευρωπαϊκοί, πλήν του βρετανικού. Επί του αναθεωρημένου, το 1818, γαλλικού κανονισμού βασίστηκε και η εκπαίδευση του ελληνικού τακτικού στρατού.

Το τακτικό πεζικό της εποχής είχε «ανακαταλάβει» τον ρόλο του βασιλιά της μάχης. Ήταν αυτό που διεκδικούσε, αλλά και κρατούσε τον κατακτηθέν έδαφος. Ήταν αυτό που μπορούσε να αντιμετωπίσει ευχερώς το αντίπαλο ιππικό, αρκεί να είχε την κατάλληλη εκπαίδευση και πειθαρχία. Οπλισμένο με το κλασικό εμπροσθογεμές μουσκέτο, με σύστημα πυροδότησης με πυριτόλιθο, όφειλε να συγκεντρώνει μεγάλο αριθμό ανδρών σε περιορισμένο χώρο, ώστε να επιτυγχάνει το μέγιστο δυνατό καταστροφικό, για τον αντίπαλο, αποτέλεσμα. Το μουσκέτο ήταν ένα όπλο με λίαν περιορισμένες δυνατότητες.

Πρώτα από όλα το αποτελεσματικό του βεληνεκές δεν ξεπερνούσε τα 100 μέτρα. Δεύτερον η ταχυβολία του δεν ξεπερνούσε τις τέσσερις βολές ανά λεπτό, από καλά εκπαιδευμένα τμήματα. Ο συνήθης ρυθμός βολής μάχης ήταν της τάξης των δύο βολών ανά λεπτό. Για την εκ του συστάδην άμυνα του ο πεζός διέθετε ένα άλλο φονικό όπλο, την ξιφολόγχη, το μήκος της οποίας πλησίαζε τα 50 εκ.

Ένα μουσκέτο με προσαρμοσμένη στην κάννη του της ξιφολόγχη πλησίαζε σε μήκος τα 2 μέτρα –όσο και το μέσο μήκος των αρχαίων ελληνικών δοράτων. Η ξιφολόγη πάντως ήταν ένα όπλο περισσότερο ψυχολογικό παρά πρακτικό. Η απειλή χρήσης της είναι που προκαλεί στον αντίπαλο την διάθεση να στρέψει τα νώτα και να τραπεί σε φυγή. Την πραγματικότητα αυτή κατανόησαν πλήρως οι Έλληνες τακτικοί πεζοί, από το 1825 έως το 1940-41.

Οι τρεις σχηματισμοί μάχης

Τρείς ήσαν οι κύριοι σχηματισμοί μάχης του πεζικού, η γραμμή, η φάλαγγα και το τετράγωνο. Ο σχηματισμός γραμμής ήταν ο πλέον ενδεδειγμένος σε περιπτώσεις αμύνης έναντι αντιπάλου πεζικού.

Την περίοδο της δεκαετίας του 1820 το βάθος της γραμμής έφτανε τους τρείς, ή συνήθως τους δύο ζυγούς. Το πλεονέκτημα του συγκεκριμένου σχηματισμού ήταν ότι επέτρεπε σε ένα τμήμα πεζικού να χρησιμοποιήσει το σύνολο της ισχύς πυρός του έναντι του αντιπάλου του.

Οι άνδρες τάσσονταν σε πολύ πυκνό διάταξη, με τον αγκώνα του ενός να ακουμπά στον ώμο του διπλανού του. Οι άνδρες του δευτέρου ζυγού τάσσοντο μισό περίπου μέτρο πίσω από αυτούς του πρώτου και με τα μουσκέτα τους να ξεπροβάλουν ανάμεσα στα κεφάλια των ανδρών του πρώτου ζυγού. Ο αντίπαλος αφηνόταν να πλησιάσει σε απόσταση 50 περίπου μέτρων. Τότε το τμήμα έβαλε είτε συγκεντρωτικά, είτε κατά διλοχίες, εναντίον του με καταστροφικά αποτελέσματα.

Τα μουσκέτα, δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι είχαν μεγάλο διαμέτρημα – 17 ως 18,1 χλστ.- και σε τόσο μικρή απόσταση μπορούσαν κυριολεκτικά να κομματιάσουν τους αντιπάλους στρατιώτες. Σε περίπτωση που το τμήμα αναπτυσσόταν σε γραμμή βάθους τριών ζυγών, ο τρίτος ζυγός δεν έβαλε και είτε χρησιμοποιείτο για την επαναγέμιση των όπλων των ανδρών των δύο πρώτων ζυγών, είτε τηρείτο ως εφεδρεία του τμήματος, είτε στην αχή της μάχης αναπτυσσόταν εμπρός από το μέτωπο του τμήματος σε διάταξη ακροβολισμού.

Πυρ και κίνηση

Ο Λοχαγός Χρήστος Βυζάντιος, στο βιβλίο του «Ιστορία του Τακτικού Στρατού της Ελλάδος» του 1837, αναφέρετε συχνά στη χρήση δίζυγου – από τους δύο πρώτους ζυγούς (γραμμές)- πυρός από τα ελληνικά τακτικά τμήματα πεζικού.

Σε κάθε περίπτωση τα απέναντι τους τουρκικά τμήματα είτε αφανίστηκαν, είτε τράπηκαν σε άτακτη φυγή. Χρειαζόταν θάρρος και πειθαρχία, προϊόντα της σκληρής εκπαίδευσης, για να αντέξει ένα τμήμα τις υλικές, αλλά και ψυχολογικές συνέπειες μιας ομοβροντίας δίζυγου πυρός, και οι Τούρκοι δεν διέθεταν τίποτα από τα παραπάνω.

Ο δεύτερος κύριος σχηματισμός μάχης του πεζικού της εποχής ήταν αυτός της φάλαγγας εφόδου. Υπήρχαν δύο ειδών σχηματισμοί φάλαγγας, η φάλαγγα κατά λόχο και η φάλαγγα κατά διλοχία, που ήταν και ο συνηθέστερος. Στην πρώτη περίπτωση ένα τάγμα των έξι λόχων, όπως ήταν τα ελληνικά, τάσσοντο με μέτωπο 50 και βάθος 18 ανδρών.

Στη δεύτερη περίπτωση το τάγμα τάσσονταν με μέτωπο 100 και βάθος 9 ανδρών. Η φάλάγγα ήταν ο κατ’εξοχήν σχηματισμός προσπελάσεως και εκτελέσεως εφόδου κατά εγκατεστημένου αμυντικά εχθρικού πεζικού ή πυροβολικού, αλλά και κάποτε κατά και ιππικού. Το μειονέκτημα του συγκεκριμένου σχηματισμού ήταν ότι παρουσίαζε ευμεγέθη στόχο στα εχθρικά πυρά και κυρίως στο πυροβολικό.

Στην περίπτωση της Ελλάδος όμως, ευτυχώς οι Τούρκοι δεν διέθεταν επαρκές πεδινό πυροβολικό. Από την άλλη το κύριο πλεονέκτημα της φάλαγγας ήταν η ευκινησία και η ταχυκινησία της. Ένα καλά εκπαιδευμένο τμήμα πεζικού ήταν ικανό να εφοδεύει με ρυθμό 120 βημάτων ανά λεπτό.

Η φάλαγγα ήταν επίσης ένας σχηματισμός άσκησης «ψυχολογικής» πίεσης στον αντίπαλο. Οποιοδήποτε απείθαρχο τμήμα, ήταν μάλλον απίθανο να σταθεί να αντιμετωπίσει την έφοδο ενός κινουμένου δάσους λογχών σε αναπτεταμένο πεδίο.

Κατά πεζικού, μα και ιππικού…

Έτσι στις μάχες γύρω από το Κερατσίνι, το 1827, η έφοδος σε σχηματισμό φάλαγγας 280 μόλις Ελλήνων τακτικών πεζών, υπό τον Ταγματάρχη Ιγγλέζη, ήταν αρκετή για να διαλύσει ένα πολυπληθές τουρκικό σώμα. Τουλάχιστον 500 Τούρκοι εξοντώθηκαν στη σύγκρουση αυτή, μέσα σε ελάχιστα λεπτά και με ελαχιστότατες ελληνικές απώλειες. Ακόμα αξιολογότερο όμως ήταν το επίτευγμα του τακτικού ελληνικού πεζικού απέναντι στο περίφημο τουρκικό ιππικό.

Στις μάχες του Χαϊδαρίου, το 1826, το τακτικό πεζικό αφού απέκρουσε τις επελάσεις του οθωμανικού ιππικού, αντεπετέθη εναντίον του, σε σχηματισμό φάλαγγας και το έτρεψε σε φυγή. Σε μια συμπλοκή μάλιστα επιτέθηκε πάλι σε σχηματισμό φάλαγγας και ανέτρεψε και μια εχθρική πυροβολαρχία. Να πως περιγράφει ο Χρ. Βυζάντιος την έφοδο του Δευτέρου Τάγματος πεζικού κατά των τουρκικών θέσεων:

Υπόδειγμα μάχης…

«Τότε ο Φαβιέρος συνεννοηθείς πάλιν μετά του Καραϊσκάκη, αφού ετοποθέτησε το πυροβολικόν απέναντι του εχθρικού πλησίον του περιβόλου, εκίνησε με τον στρατόν του κατά των εχθρών. Και το μεν Δεύτερο Τάγμα, διοικούμενον παρά του Ταγματάρχου Πίσσα, διέταξε να βαδίσει είς επικουρίαν κατά φάλαγγαν πυκνήν προς το ανατολικόν μέρος.

«Αυτός δε παρέλαβε το Πρώτον Τάγμα, και σχματίσας και αυτό είς φάλαγγαν πυκνήν, διώρισε τον λόχον των Φιλελλήνων και εκείνον των αποστολικών (πεζομάχοι ακροβολιστές ιππείς) είς τας πλευράς της φάλαγγος ως ακροβολιστάς, και ούτω μ’επιβραχίονος όπλα και με βήμα οδοιπορικόν προσέβαλεν από το μεσημβρινόν μέρος τον εχθρόν καθ’ην στιγμήν, το πεζικόν και το ιππικόν του εχθρού επέτεινον τας προσβολάς των κατά των ελαφρών (ατάκτων) στρατευμάτων τόσον, ώστε μ’όλην την καρτερίαν με την οποίαν απέκρουσαν οι Έλληνες, ήτον αδύνατον να ανθέξωσι περιπλέον αμυνόμενοι.

«Πρώτον διότι δεν ήσαν οχυρωμένοι, και έπειτα διότι και το εχθρικόν πυροβολικόν τους ηνώχλει μεγάλως. Εντοσούτω οι ελαφροί στρατιώτες άμα είδον την επικουρίαν (τους τακτικούς) βαδίζουσα κατά του εχθρού αταράχως, και μάλιστα κατά του εχθρικού ιππικού και πυροβολικού, έλαβον τόσην γενναιοψυχίαν και θάρρος, ώστε εξελθόντες από τας θέσεις των, επέπεσον κατά του εχθρικού πεζικού, το οποίον ετράπη αμέσως είς φυγήν. Η δε φάλαγξ εξηκολούθει την κατά του πυροβολικού πορείαν της, μόλον ότι τούτο δεν έπαυε τον κατάυτής πυροβολισμόν με σφαιρίδια (βολιδοφόρα βλήματα), ενταυτώ υπερασπίζετο και από εν πολυάριθμον ιππικόν.

«Αλλά το τάγμα εβάδιζε τόσν ατρόμως κατά των πυρών, ώστε οι εχθροί ηναγκάσθησαν να αφήσωσιν όλα τα πολεμοφόδια και να υποχωρήσουν ατάκτως. Ωσαύτως το Δεύτερον Τάγμα κατεδίωξε με την αυτήν επιτυχίαν την άλλη εχθρικήν μοίραν, μόλον ότι αντί να προσβάλλη τους εχθρούς με βήμα οδοιπορικόν, τους προσέβαλε με βήμα προσβολής (βήμα εφόδου)».

Ένας τρίτος σχηματισμός μάχηςτης εποχής ήταν το γνωστό τετράγωνο. Το τετράγωνο μπορούσε να είναι είτε «ανοικτό», είτε «κλειστό». Το μεν ανοικτό τετράγωνο ονομαζόταν έτσι διότι το εσωτερικό του ήταν ανοικτό, δεν καλύπτονταν δηλαδή από στρατιώτες. Το κλειστό τετράγωνο ήταν ένας εξαιρετικά πυκνός σχηματισμός, κάτι ενδιάμεσο μεταξύ φάλαγγας και τετραγώνου, γνωστότερο ως μάζα.

Οι Έλληνες τακτικοί, ακολουθώντας τον γαλλικό κανονισμό, είχαν εκπαιδευτεί στον σχηματισμό ανοικτών τετραγώνων. Ο σχηματισμός του τεταγώνου εξασφάλιζε ολόπλευρη άμυνα. Χρησιμοποιείτο κυρίως για την αντιμετώπιση εφόδων ιππικού, έτσι ώστε το τμήμα πεζικού που το σχημάτιζε να μην παρουσιάζει ακάλυπτα πλευρά στο αντίπαλο ιππικό. Κατά περίπτωση όμως χρησιμοποιείτο και για την αντιμετώπιση εφόδων, ατάκτων κυρίως τμημάτων πεζικού.

Σε σχηματισμό τετραγώνου πολέμησε κατά των Τούρκων ο Ιερός Λόχος στο Δραγατσάνι και κράτησε επί πολύ ώρα τους οκταπλάσιους Τούρκους. Αντίθετα στην μάχη του Πέτα μέρος του τακτικού και ο λόχος των Φιλελλήνων, περικυκλώθηκαν από τα στίφη των ατάκτων Τούρκων και αφού σχημάτισαν τετράγωνο, αγωνίστηκαν μέχρις εσχάτων, παίρνοντας μαζί τους όμως και εκατοντάδες Οθωμανούς.

Οργάνωση

Στο σημείο αυτό πρέπει να γίνει αναφορά στο οργανωτικό υπόδειγμα των ελληνικών τακτικών δυνάμεων. Ο Ιερός Λόχος του Αλ.Υψηλάντη ήταν οργανωμένος ως τάγμα πεζικού της γραμμής, δυνάμεων πέντε λόχων τυφεκιοφόρων (λόχοι «κεντρικοί»). Το τακτικό σύνταγμα που έλαβε μέρος στη μάχη του Πέτα ήταν επίσης οργανωμένο σε δύο τάγματα, έκαστο των πέντε κεντρικών λόχων, σε έναν λόχο ακροβολιστών (Φιλέλληνες) και σε έναν λόχο πυροβολικού συνοδείας (δύο πυροβόλα).

Μόνο μετά την ανάληψη της διοίκησης από τον Φαβιέρο τα ελληνικά τακτικά τάγματα ακολούθησαν επακριβώς το ισχύων ευρωπαϊκό οργανωτικό υπόδειγμα. Κάθε τάγμα διέθετε,βάσει του γαλλικού κανονισμού, έξι λόχους. Οι τέσσερεις από αυτούς ήταν λόχοι τυφεκιοφόρων (κεντρικοί), ο ένας ήταν λόχος επιλέκτων-γρεναδιέρων (δεξιός πλευρικός λόχος) και ο τελευταίος ήταν ο λόχος ευζώνων-ακροβολιστών (αριστερός πλευρικός λόχος).

Ο λόχος των ακροβολιστών συνήθως τάσσετο μπροστά από το μέτωπο του τάγματος σε απόσταση ως 200 μέτρα από αυτό. Οι ακροβολιστές αποτελούσαν την προκεχωρημένη γραμμή άμυνας του τάγματος, κατά την άμυνα, ή το πρωτο κλιμάκιο εφόδου του, κατά την επίθεση. Ο λόχος των γρεναδιέρων είτε τασσόταν ως κλιμάκιο υποαστήριξης των ακροβολιστών, είτε ως εφεδρεία του τάγματος. Όταν το τάγμα αμύνετο οι ακροβολιστές και οι γρεναδιέροι άρχιζαν τη μάχη και σταδιακά συμπτήσσονταν στα δύο άκρα του τάγματος. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο πολεμούσαν και ο Γαλλικός, Πρωσικός και εν μέρη και ο Αυστριακός στρατός της εποχής.

Ιππικό και πυροβολικό

Όσον αφορά το ελληνικό τακτικό ιππικό, αυτό στην μέγιστη ακμή του παρέτασσε μία ίλη λογχοφόρων, μια ίλη εφίππων κυνηγών και μια πεζομάχο, ελλείψη ίππων, ίλη. Ο πατέρας του ελληνικού ιππικού ήταν ο Πορτογάλος Αλμέιδα, βετεράνος και αυτός των Ναπολεοντείων Πολέμων. Τακτικό ιππικό βεβαίως πρωτοσυγκρότησε ο Αλ.Υψηλάντης στην Μολδοβλαχία. Το τμήμα ιππικού του Υψηλάντη όμως, υπό τις διαταγές του μάλλον μετρίων δυνατοτήτων Β.Καραβιά.

Ενδεδυμένοι με ρωσικές στολές κοζάκων και ουσσάρων, οι 100 περίπου τακτικοί – μαζί τους πολέμησαν και 800 περίπου άτακτοι – ιππείς διαλύθηκαν, υπαιτιότητα του ηγέτη τους, στην μάχη του Δραγατσανίου. Το ιππικό του Αλμέιδα αντίθετα επρόκειτο να ευδοκιμήσει και να αποτελέσει τον πυρήνα του όπλου του Ιππικού – Τεθωρακισμένων. Αν και ο Αλμέιδα ποτέ δεν είχε στη διάθεση του περισσότερους από 160 εφίππους πολεμιστές, εντούτοις τους εκπαίδευσε και τους αξιοποιήσε το δυνατόν καλύτερα.

Λόγο του μικρού αριθμού τους, οι Έλληνες ιππείς εκπαιδεύτηκαν σε τακτικές ίλης μόνο. Παρόλα αυτά η ελληνική ιλαρχία (δύο ίλες) έδρασε και συντονισμένα όταν χρειάστηκε. Στα τέλη του καλοκαιριού του 1825 η ιλαρχία με τον Συνταγματάρχη Αλμέιδα επικεφαλής, περιπολούσε στην πεδιάδα των Μήλων της Αργολίδος. Κατά την διάρκεια της περιπολίας εντόπισε ένα τακτικό αιγυπτιακό τάγμα του στρατού του Ιμπραήμ.

Αμέσως ο Αλμέιδα διέταξε τους άνδρες του να σχηματίσουν γραμμή δύο ζυγών και να επιπέσουν κατά των Αιγυπτίων. Οι τελευταίοι είχαν επίσης δεί το ελληνικό ιππικό να λαμβάνει θέσεις για την εξαπόλυση εφόδου και έσπευσαν να σχηματίσουν τετράγωνο.
Δεν πρόλαβαν όμως. Η ταχύτατη επέλαση των Ελλήνων ιππέων «έσπασε τους ζυγούς» των Αιγυπτίων.

Οι στρατιώτες έχασαν κάθε οργανικό δεσμό και τράπηκαν ανεξάρτητα σε φυγή, με αποτέλεσμα να κατακοπούν όλοι από τις λόγχες και τις σπάθες των Ελλήνων ιππέων. Περισσότεροι από 400 Αιγύπτιοι σκοτώθηκαν, χωρίς καμιά ελληνική απώλεια.

Το πυροβολικό αποτελούσε το τρίτο όπλο των τακτικών στρατών της εποχής. Στην επαναστατημένη Ελλάδα όμως δεν υπήρχαν οι δυνατότητες ανάπτυξής του. Στην καλύτερη περίπτωση ο τακτικός στρατός βρέθηκε να διαθέτει μια μόλις πυροβολαρχία των τεσσάρων ελαφρών πυροβόλων. Και αυτά όμως συχνά καθίσταντο άχρηστα λόγω βλαβών, οι οποίες όμως δεν ήταν έυκολο να ξεπεραστούν, λόγω της έλλειψης τεχνικών μέσων.
Πηγή

See more tro-ma-ktiko.blogspot.gr
Αναρτήθηκε στις 3:19:00 μ.μ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

O εξαίρετος ήχος της Επιδαύρου οφείλεται στην μοναδικότητα της Ελληνικής γλώσσας Αρχαία Ελλάδα https://www.tilestwra.com

https://www.tilestwra.com Η εξαίρετη ακουστική για την οποία το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου είναι διάσημο, οφείλεται στα πέτρινα εδώλια του (στα καθίσματα των θεατών), καθώς το σχήμα και η διάταξή τους είναι ιδανικά για το φιλτράρισμα των θορύβων χαμηλής συχνότητας, καταδεικνύει η έρευνα ειδικών επιστημόνων. Ήδη από τον 1ο π.Χ αιώνα, ο Ρωμαίος αρχιτέκτονας Βιτρούβιος θαύμαζε το πώς οι αρχαίοι Ελληνες είχαν διαρυθμίσει τα καθίσματα της Επιδαύρου «σύμφωνα με την επιστήμη της αρμονίας» για να ακούγονται καθαρότερα οι φωνές των ηθοποιών. Ακόμα και ο παραμικρότερος ψίθυρος στη σκηνή του θεάτρου ακούγεται πεντακάθαρα στις τελευταίες θέσεις σε απόσταση 60 μέτρων. Εκτός από τις αρχαίες πηγές, «σύγχρονες ακουστικές έρευνες αποδεικνύουν ότι στα αρχαία θέατρα έχουν εφαρμοστεί βασικές αρχές σχεδιασμού που εξασφαλίζουν ηχοπροστασία, ακουστική ζωντάνια, διαύγεια και καταληπτότητα του θεατρικού λόγου. ellkosmtheatro Μια από τις βασικότερες αρχές είναι η ενίσχυση της φωνής με έγκαιρες, θετικ...

ΠΑΝΙΚΟΣ ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ….Έχουμε το γονίδιο Έψιλον που δεν υπάρχει σε άλλο λαό. (βίντεο)

Το D.N.A μας που από ότι αποφάνθηκαν στις 19/11/2012 Γάλλοι ... ... βιολόγοι ότι στο D.N.A των Ελλήνων υπάρχουν κάποια χρωματοσώματα που μας καθιστούν διαφορετικούς. Θα μπορούσε να ήταν το ΙΧΩΡ. Επίσης σύμφωνα με έρευνα του πανεπιστημίου του Stanford των Ηνωμένων Πολιτειών και της Παβίας της Ιταλίας το D.N.A των Ελλήνων καταδεικνύει πως σε ποσοστό 99,5% πρόκειται για καθαρή φυλή που δεν έχει επηρεαστεί από Σλάβους, Τούρκους ή οποιουσδήποτε άλλους. Αυτό είναι που τους ενοχλεί. Είμαστε απόγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ο νοών νοείτο. Το D.N.A. των Ελλήνων είναι ιδιαιτέρως ξεχωριστό. Υπάρχει μία ομάδα στο χρωμόσωμα Υ. Στο χρωμόσωμα αυτό υπάρχον γνωρίσματα που μεταβιβάζονται μόνο από τον άνδρα. Γνωρίζουμε από την εποχή του Ομήρου ακόμη ό,τι ο ΙΧΩΡ μεταβιβάζεται μόνον από τον άνδρα. Έτσι λοιπόν επιτέλους η επιστήμη μπόρεσε και ταυτοποίησε το γονίδιο Έψιλον. Το γονίδιο Έψιλον βρίσκεται στο χρωμόσωμα Υ και η συγκεκριμένη τοποθεσία του ονομάζεται Ε 1Β 1Β. Εκτος από την Ελλάδα αυ...

Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΤΑΚΤΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ

Η ελληνική γλώσσα φαίνεται ότι στο επόμενο διάστημα θα κυριαρχήσει στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, καθώς αποδείχθηκε ότι εξαιτίας της ακριβολογίας που τη διακρίνει οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές νέας προχωρημένης τεχνολογίας αναγνωρίζουν την ελληνική γλώσσα ως νοηματική, διότι οι έννοιες, οι καταστάσεις που περιγράφουν οι ελληνικές λέξεις, απεικονίζονται στις οθόνες των νέας τεχνολογίας ηλεκτρονικών υπολογιστών. Μάλιστα ήδη το μεγάλο τηλεοπτικό δίκτυο CNN εφαρμόζει το πρόγραμμα Hellenic Quest το οποίο προβλέπει την ηλεκτρονική εκμάθηση της ελληνικής. Το πρόγραμμα αυτό το CNN άρχισε να το διανέμει παγκοσμίως και προορίζεται σε πρώτο στάδιο για τους αγγλόφωνους και ισπανόφωνους. Η μέθοδος διδασκαλίας συνίσταται στην προβολή πληρο φοριών στην οθόνη του Η/Υ με ταυτόχρονη μετάδοση ήχου και κινούμενης εικόνας.. Το πρόγραμμα παράγεται από τη μεγάλη εταιρία Η/Υ Apple, ο πρόεδρος της οποίας Τζον Σκάλι είπε σχετικά: «Αποφασίσαμε να προωθήσουμε το πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής, επειδή ...

Τι σημαίνει η ελληνική γλώσσα λίγοι από μας το γνωρίζουν https://www.tilestwra.com

https://www.tilestwra.com Ελληνική Γλώσσα Η Αγγλική γλώσσα έχει 490.000 λέξεις από τις οποίες 41.615 λέξεις. είναι από την Ελληνική γλώσσα.. (βιβλίο Γκίνες) Η Ελληνική με την μαθηματική δομή της είναι η γλώσσα της πληροφορικής και της νέας γενιάς των εξελιγμένων υπολογιστών, διότι μόνο σ’ αυτήν δεν υπάρχουν όρια. (Μπιλ Γκέιτς, Microsoft) Η Ελληνική και η Κινέζικη. είναι οι μόνες γλώσσες με συνεχή ζώσα παρουσία από τους ίδιους λαούς και…..στον ίδιο χώρο εδώ και 4.000 έτη. Όλες οι γλώσσες θεωρούνται κρυφοελληνικές, με πλούσια δάνεια από τη μητέρα των γλωσσών, την Ελληνική. (Francisco Adrados, γλωσσολόγος). Η Ελληνική γλώσσα έχει λέξεις για έννοιες οι οποίες παραμένουν χωρίς απόδοση στις υπόλοιπες γλώσσες, όπως άμιλλα, θαλπωρή και φιλότιμο Μόνον η Ελληνική γλώσσα ξεχωρίζει τη ζωή από το βίο, την αγάπη από τον έρωτα. Μόνον αυτή διαχωρίζει, διατηρώντας το ίδιο ριζικό θέμα, το ατύχημα από το δυστύχημα, το συμφέρον από το ενδιαφέρον. Το εκπληκτικό είναι ότι η ίδια η Ελληνική ...

Εξαιρετικό κείμενο των New York Times 1975: «Οι Έλληνες έστησαν τον άνθρωπο στα πόδια του» ελληνισμός https://www.tilestwra.com

https://www.tilestwra.com Στην -παγκόσμιας κυκλοφορίας- Αμερικανική εφημερίδα «The New York Times», δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο 1975 ένα άρθρο-ύμνος για τον Ελληνισμό, πού έχει ως εξής: «…Για χιλιάδες χρόνια παλαιότεροι πολιτισμοί, όπως αυτοί των Περσών, των Ασσυρίων, των Βαβυλώνιων, έβλεπαν τον άνθρωπο ως ένα απεχθές ον που σέρνονταν μπροστά σε θεότητες και δυνάστες. Οι ‘Έλληνες όμως, πήραν τον άνθρωπο και τον έστησαν στα πόδια του. Τον δίδαξαν να είναι υπερήφανος… Ο κόσμος είναι γεμάτος θαύματα, έλεγε ο Σοφοκλής, αλλά τίποτα δεν είναι πιο θαυμάσιο από τον άνθρωπο. Οι ‘Έλληνες έπεισαν τον άνθρωπο, όπως ο Περικλής το τοποθέτησε, ότι ήταν δικαιωματικά ο κάτοχος και ο κύριος του εαυτού του και δημιούργησαν νόμους για να περιφρουρήσουν τις προσωπικές του ελευθερίες. Οι αρχαίοι Έλληνες ενθάρρυναν την περιέργεια που είχε ο άνθρωπος για τον εαυτόν του και για τον κόσμο που τον περιτριγύριζε, διακηρύττοντας μαζί με τον Σωκράτη ότι μια ζωή χωρίς έρευνα δεν αξίζει τον κόπο να την ζούμ...

Στο βυθό των Κυθήρων: Oι θησαυροί του Παρθενώνα που ο Λόρδος Έλγιν δεν πήρε ποτέ μαζί του (φωτό & βίντεο).ΥΠΟΒΡΥΧΙΕΣ ΛΗΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΣΤΟΥ «ΜΕΝΤΩΡ»

http://www.maiandrosnews.gr/post/4162-sto-bytho-ton-kythiron-oi-thisayroi-toy-parthenona-poy-o-lordos-elgin-den-pire-pote-mazi-toy-(foto--binteo)ypobryxies-li 26 Μαΐ 2017 19:40 ης Μαρίνας Νικολάκη Ένας ολόκληρος θησαυρός, που περιλαμβάνει από αιγυπτιακά αγάλματα μέχρι νομίσματα και αμφορείς, βρέθηκε στο ναυάγιο του «Mentor» (Μέντωρ), του πλοίου που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά των μαρμάρων του Παρθενώνα που λεηλάτησε ο λόρδος Έλγιν από την Ελλάδα στην Αγγλία, με την άδεια των Οθωμανών. Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα-αφιέρωμα της ισραηλινής Haaretz, η βαρυφορτωμένη φρεγάτα βυθίστηκε νοτιοδυτικά των Κυθήρων, κατά το ταξίδι επιστροφής της στη Βρετανία. Τα μάρμαρα που μετέφερε διασώθηκαν (ο ίδιος ο Έλγιν ζήτησε βοήθεια σχετικά, αναφέροντας πως «είχε κάποιες ποσότητες κιβωτίων με πέτρες χωρίς αξία, αλλά μεγάλης σημασίας για εμένα»), ωστόσο είναι πολλά αυτά τα οποία έμειναν στο ναυάγιο, ακόμα και αν επί 200 χρόνια ήταν στο έλεος των απανταχού «ενδιαφερομένων». Ομάδα αρχαιολόγ...

Η σοφία και η κυριολεξία της ελληνικής γλώσσας https://www.newsone.gr

https://www.newsone.gr Στη γλώσσα έχουμε το σημαίνον (τη λέξη) και το σημαινόμενο (την έννοια). Στην Ελληνική γλώσσα αυτά τα δύο έχουν πρωτογενή σχέση, καθώς αντίθετα με τις άλλες γλώσσες το σημαίνον δεν είναι μια τυχαία σειρά από γράμματα. Σε μια συνηθισμένη γλώσσα όπως τα Αγγλικά μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι να λέμε το σύννεφο car και το αυτοκίνητο cloud, και από την στιγμή που το συμφωνήσουμε να είναι και έτσι. Στα Ελληνικά κάτι τέτοιο είναι αδύνατον. Γι’ αυτόν τον λόγο πολλοί διαχωρίζουν τα Ελληνικά σαν «εννοιολογική» γλώσσα από τις υπόλοιπες «σημειολογικές» γλώσσες. Μάλιστα ο μεγάλος φιλόσοφος και μαθηματικός Βένερ Χάιζενμπεργκ είχε παρατηρήσει αυτή την σημαντική ιδιότητα για την οποία είχε πεί «Η θητεία μου στην αρχαία Ελληνική γλώσσα υπήρξε η σπουδαιότερη πνευματική μου άσκηση. Στην γλώσσα αυτή υπάρχει η πληρέστερη αντιστοιχία ανάμεσα στην λέξη και στο εννοιολογικό της περιεχόμενο.» Όπως μας έλεγε και ο Αντισθένης, «Αρχή σοφίας, η των ονομάτων επίσκεψις». Για παράδειγμα ...

Φράγκος Φραγκούλης: ''Θα ήθελα στο συλλαλητήριο τον Αρχιεπίσκοπο και του Ιεράρχες'

ROMFEA.GR | Σε νέες δηλώσεις προέβη ο Επίτιμος Αρχηγός του ΓΕΣ Φράγκος Φραγκούλης, μετά την επίθεση που έκανε κατά του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου. Ο κ. Φράγκος στην δήλωσή του αναφέρει: "ΕΚΦΡΑΖΩ το παράπονο ότι θα ήθελα ναναι παρόντες στο συλλαλητήριο, όλοι οι Σεβάσμιοι Μητροπολίτες με τον Αρχιεπίσκοπο, μπροστάρηδες στον αγώνα για την ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ οπως ήταν πάντοτε η Εκκλησία ... See more http://www.romfea.gr/diafora/19584-fragkos-fragkoulis-tha-ithela-sto-sullalitirio-ton-arxiepiskopo-kai-tou-ierarxes

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Του Αντώνη Μπρισιμιτζή Ε : ε efendi = αφέντης [αρχ. ελλ. αυθέντης > μεσν. ελλ. αφέντης > τουρκ.]. efendilik = αφεντιά [μεσν. ελλ. αφέντης + τουρκ. -lik > τουρκ.]. egemen = κυρίαρχος, ανεξάρτητος [αρχ. ελλ. ηγεμών > τουρκ.]. egoist = εγωιστής [ελλ. > γαλλ. egoïste > τουρκ.]. egoizm = εγωισμός [ελλ. > γαλλ. egoïsme > τουρκ.]. egzama = έκζεμα [μετγν. ελλ. > τουρκ.]. egzogami = εξωγαμία [νεοελλ. > γαλλ. exogamie > τουρκ.]. egzotik = εξωτικός [αντιδ. αρχ. ελλ. έξω > αρχ. ελλ. εξωτικός > γαλλ. exotique > τουρκ., νεοελλ.]. eklektik = εκλεκτικός [μετγν. ελλ. > γαλλ. éclectique > τουρκ.]. eklektizm = εκλεκτισμός, εκλεκτικισμός [ελλ. > γαλλ. éclectisme > τουρκ.]. ekliptik = εκλειπτική [μετγν. ελλ. > γαλλ. écliptique > τουρκ.]. eko = ηχώ [αρχ. ελλ. > γαλλ. écho > τουρκ.]. ekol = σχολή, επιστημονικό ή καλλιτεχνικό ρεύμα [αρχ. ελλ. σχολή > λατ. schola > γαλλ. école > τουρκ., πβ. okul]. ekolali = ηχολαλία [ελλ...